SASNAVOS PAGRINDINĖS MOKYKLOS MOKINIŲ PATIRTYS APSILANKIUS PARODOJE „PRADŽIA“
Gegužės 13 dieną Sasnavos pagrindinės mokyklos mokiniai lankėsi Kazlų Rūdos turizmo ir verslo informacijos centre veikiančioje parodoje ,,PRADŽIA“, kurios tikslas – meno prieinamumo didinimas žmonėms, turintiems regos negalią, bendradarbiaujant su meno bendruomenėmis ir šviečiant visuomenę.
Parodos kuratorė keramikė ir meno vadybininkė Rugilė Navickaitė, pasitikusi mūsų mokyklos ugdytinius, priminė, jog ,,gyvenimo kelio pradžioje mes kiekvienas kartu su pirmu oro įkvėpimu dovanų gavome ir gimtąją kalbą – vieną seniausių ir gražiausių kalbų pasaulyje. Tad neatsitiktinai šioje parodoje atskleidžiamas kalbos svarbumas, jos pažinimas visiems kartu pristatant ir Mangirdo Klusaičio, regos negalią turinčio jaunuolio iš Suvalkijos, istoriją. Ekspozicija parengta remiantis Petro Rimšos asmenybe ir kūryba: šis skulptorius, grafikas, medalininkas, lietuviškojo dizaino pradininkas paliko gilų pėdsaką Lietuvos dailės istorijoje. Mokiniai sužinojo, jog P. Rimša augo giliai religingoje šeimoje, o Lietuvos mokyklos 1864–1904 kompozicija sukurta remiantis jo paties mokymosi skaityti patirtimi. Skulptoriaus motina buvusi gera mokytoja, visus vaikus išmokiusi poterių, katekizmo ir dar lietuviškai skaityti. Užmerktomis akimis liesdami ir čiupinėdami vieną garsiausių apvaliųjų skulptūrų, kurioje motina verpdama moko sūnų pažinti raides ir skaityti, mokiniai kartu prisiminė ir mūsų gimtosios kalbos istoriją: spaudos draudimo laikotarpį, Lietuvoje trukusį 40 metų, knygnešystę ir drąsius lietuvių raštijos kūrėjus, išsaugojusius ir kaip dovaną mums palikusius archajiškiausią ir skambiausią kalbą pasaulyje.
Parodos ,,PRADŽIA” lankytojai, išklausę jauno vaikino neregio Mangirdo Klusaičio istoriją, interviu su skulptoriaus Petro Rimšos giminaite, sužinoję, kas yra garsinis vaizdavimas, ,,pasimatavę” įspūdingus paties dailininko kurtus kostiumus ir skrybėles, pačiupinėję Brailio raštą, pasirausę po Kalbos stalčiukus, kuriuose suguldyta 19 svarbiausių mūsų raštijos kūrėjų biografijų ir svarbiausi jų rašto darbai, susipažinę su Brailio raštu, jo sukūrimo istorija, pažaidę su šio rašto pažinimui skirtomis pagalvėlėmis ir palietę jų bendraamžių sukurtas keramikines lietuviškas raides, pabandę užrištomis akimis prisijaukinti tamsą, praplėtę savąsias tolerancijos ribas, į mokyklą mokiniai grįžo paaugę ir suvokę, jog žmonės, turintys negalią, yra lygiaverčiai visuomenės piliečiai, o jų galimybės gyventi pilnavertį gyvenimą sumažėja dėl aplinkos nepritaikomumo, neprieinamumo, jų poreikių nesupratimo, jog kiekvienas mūsų galime ištiesti pagalbos ranką prašančiam, išklausyti ir pasistengti jį suprasti.
Džiugu, jog mokiniai dalyvavo filmavime ir kartu stebėjo, kaip kuriamas reportažas LRT žinioms. Tai –neįkainojama patirtis.
Tolerancijos ugdymo centro koordinatorė Stefanija Navickienė.