TARPTAUTINĖS HOLOKAUSTO AUKŲ ATMINIMO DIENOS MINĖJIMAS IR EDUKACIJA ,,ŽYDŲ ISTORIJA IR KULTŪRA“ SASNAVOS PAGRINDINĖJE MOKYKYKLOJE
Kasmet sausio 27 dieną minima Tarptautinė Holokausto aukų atminimo diena ir Aušvico-Birkenau koncentracijos stovyklos išlaisvinimo metinės. Šią dieną Marijampolės sav. Sasnavos pagrindinės mokyklos 1-8 klasių mokiniai ir mokytojai paminėjo dalyvaudami edukacijoje ,,Žydų istorija ir kultūra“, kurią vedė žydų kultūros ekspertas, gidas Marius Galadauskas.
Pranešėjas pateikė daug žinių apie žydų kultūrą, paaiškino, ką reiškia žydų tautos simboliai Dovydo žvaigždė, menora, kas yra Tora ir Talmudas. Susitikimo dalyviai susipažino su šios tautos tradicijomis, sužinojo, jog šiemet žydai atšventė 5783 metus, jog svarbiausias asmuo judėjų kultūroje yra rabinas (heb. rabbi reiškia mokytojas), jog žydų gyvenime vadovaujamasi rašytine Tora (Mozės Penkiaknyge) – pagrindiniu teisiniu traktatu, kurį sudaro 613 įsakymų. Edukacijos dalyviai sužinojo, kokios yra trys svarbiausios žydų šventės: pirmoji – tai Roš-ha-šana – žydų Naujieji metai, švenčiami rugsėjo 5 d. – spalio 5 d., antroji – tai Pesah – Velykos, kurių metu ir savaitę prieš jas valgoma tik nerauginta duona, ir trečioji – tai Hanuka, švenčiama kaip judėjų pergalė prieš graikus lapkričio – gruodžio mėn., iš viso Hanuka švenčiama 8 dienas kasdieną uždegant po vieną žvakutę ant chanukijos – žvakidės. Mokiniai stebėjosi, jog žydų darbo savaitė prasideda sekmadienį ir baigiasi penktadienį, sužinojo, jog Talmude surašyti 39 darbai, kuriuos dirbti per šabą draudžiama. Mokiniams pasirodė keistas draudimas naudotis elektros prietaisais, kompiuteriu, telefonu, draudimas vairuoti ar užsirišti batų raištelius, tad išsiaiškinę taisykles, netrukus jie suprato, kodėl šabo dieną žydai vaikšto batais be raištelių.
Žydų kultūros ekspertas įdomiai papasakojo ir apie tradicinius žydų tautos valgius. Edukacijos dalyviai sužinojo, kodėl granato vaisius laikomas išskirtiniu, stebėjosi, jog lietuvių taip pamėgtas kugelis yra žydiškas valgis, taip pat ragavo žydiško saldėsio teiglach, valandų valandas virto meduje.
Šio susitikimo metu mokiniai ne tik supažino su žydų religija, tradicijomis, papročiais, valgiais, muzika ir šokiais, mokiniai taip pat praplėtė savo žinias apie Holokaustą – žydų tautą ištikusią tragediją. Jie sužinojo, kad 1940 metais netoli Aušvico (arba Osvencimo) miesto, esančio pietvakarinėje Lenkijos dalyje, garsėjančio anglies kasyklomis, plieno gamyklomis ir dideliais fabrikais, naciai pastatė XX amžiaus žiauriausią išradimą – mirties fabrikus, kad Holokausto metu buvo sunaikinta 6 milijonai žydų, kad po kiekvienu skaičiumi paslėpta žmogaus ar ištisos šeimos tragedija.
Smalsiems mūsų ugdytiniams kilo daugybė klausimų: kaip švenčiamos žydų vestuvės, kodėl vyrai šventes švenčia atskirai nuo moterų, kodėl žydų šeimos tokios gausios, auginančios po 6 ir daugiau vaikų, iš kur gidas tiek daug žino apie žydų istoriją ir kultūrą ir kt., į kuriuos jie netrukus gavo išsamius žydų kultūros eksperto Mariaus Galadausko atsakymus, iliustruotus pavyzdžiais.
Tolerancijos ugdymo centro koordinatorė Stefanija Navickienė
MOKYKLOJE LANKĖSI VŠĮ „JUODA AVIS“
LEKTORĖ PSICHOTERAPEUTĖ LAURA
Sausio 24 dieną Sasnavos pagrindinėje mokykloje lankėsi VšĮ „Juoda avis“ lektorė psichoterapeutė Laura Stumbraitytė, 5-8 klasių mokinius sukvietusi į mokymus „Paauglių savivertės ir motyvacijos stiprinimas“. Praktinių užsiėmimų metu ugdytiniai mokėsi socialinės atsakomybės, stiprino savo pažinimo kompetenciją bei motyvaciją akademinėse srityse. Veiklų metu didžiausias dėmesys buvo skiriamas mokinių pasitikėjimo savimi, savivertės ugdymui, savęs pažinimui bei motyvacijos stiprinimui.
Socialinė pedagogė Indrė Petruškevičienė
MOKYMAI „SMURTAS PRIEŠ VAIKUS“ SASNAVOS PAGRINDINĖS MOKYKLOS PEDAGOGAMS
Šių metų sausio 20 dieną Sasnavos pagrindinės mokyklos pedagogai dalyvavo mokymuose ,,Smurtas prieš vaikus“, kuriuos vedė lektorė Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Klinikinės psichologijos katedros vedėja doc. dr. Neringa Grigutytė.
Mokymų dalyviai susipažino su smurto prieš vaikus samprata, įvairiomis smurto formomis. Pateikdama pavyzdžius, lektorė paaiškino, kada ir kokiu būdu pasireiškia seksualinė prievarta prieš vaikus, kalbėjo apie prekybą žmonėmis. Pedagogai sužinojo, kokios gali būti prievartos pasekmės, reakcija į vaiko atsiskleidimą. Mokymų dalyviai kartu su lektore aptarė, kokie galimi ir būtini mokyklos veiksmai smurto prieš vaikus atvejais.
Mokyklos socialinė darbuotoja Indrė Petruškevičienė
SASNAVOS PAGRINDINĖS MOKYKLOS MOKINĖS – MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS PRADINIŲ KLASIŲ MOKNIŲ PIEŠINIŲ KONKURSO „KAI ATGYJA PASAKOS“ LAUREATĖS
Kas nežino pasakų apie Raudonkepuraitę, Undinėlę, tris paršiukus ar vilką ir septynis ožiukus? Ar yra pasaulyje žmogus, kuris bent kartą gyvenime nėra aplankęs nuostabios pasakų šalies? Tikriausiai ne. Vaikystėje visi svajoja susitikti su fėjomis, nykštukais ar burtininku. Vaikystės pasakos, kadaise pamėgtos tėvelių, dabar įdomios jų vaikams.
Sausio 18 dieną aštuonios mūsų mokyklos moksleivės dalyvavo Marijampolės savivaldybės pradinių klasių mokinių piešinių konkurse „Kai atgyja pasakos“, kurį organizavo Petro Armino progimnazija. Konkursas nustebino dalyvių gausa: jame dalyvavo 86 Marijampolės savivaldybės pradinių klasių mokiniai iš 11 mokyklų.
Prisiminę skaitytas pasakas ir pasitelkę savo vaizduotę, vaikai noriai kibo piešti pasakos herojų, pastatų ir pilių, miškų su juose gyvenančiomis mitinėmis būtybėmis, stebuklingų pasakos vartų. Sėkmė neaplenkė ir mūsų mokyklos: trys moksleivės tapo konkurso laureatėmis. Pirmokų grupėje II vietą laimėjo mūsų pirmokė Austėja Sederevičiūtė (mokytoja Rūta Venckevičienė), o antrokė Jovilė Barkauskaitė ir ketvirtokė Austėja Tamašauskaitė laimėjo III vietas (mokytojos Edita Vabalevičienė ir Birutė Simanavičienė). Sveikiname nugalėtojas!
Sekime pasakas ir skatinkime vaikus jas skaityti, nes pasaka yra gilus išminties ir gerumo šulinys, kurio neįmanoma išsemti.
Pradinių klasių mokytojos Rūta Venckevičienė ir Edita Vabalevičienė